Każdy zespół, który walczy o trofea - szuka pieniędzy gdzie się da. Jedni lądują na giełdzie, drudzy sprzedają akcje. Co jednak łączy wszystkie z drużyn piłkarskich? Sponsorzy. Jedna drużyna dostaje od nich więcej, druga mniej. Można mieć także dużo sponsorów i mało pieniędzy (przykładem choćby Chojniczanka) czy mało sponsorów i dużo pieniędzy.
We wtorkowej La Gazzetcie dello Sport z 24 listopada ukazała się infografika ukazująca firmy sponsorujące kluby z Serie A. Do tego - podano także kwoty, które wnoszą sponsorzy, których widać na koszulkach klubów Serie A 2020/21.
Dzisiejsza SpeziaLITA pomoże Wam dowiedzieć się czym zajmują się firmy z koszulek, bo jak zapewne się domyślacie się - takich firm jest naprawdę wiele.
Zaczynając od początku - poniżej zestawienie klubów Serie A 2020/21 i wysokość wpływów, które otrzymują od swoich wszystkich sponsorów koszulkowych.
Uszeregujmy jednak kluby od tych które dostają najwięcej, do tych, które dostają najmniej (kwoty w milionach euro):
1. Juventus 48
2. Fiorentina 26.2
3. Sassuolo 18
4. Roma 16
5. Inter 11
6. Milan 10
7. Napoli 9
8. Atalanta 7
9. Torino 5
10. Cagliari 4
11. Bologna 2.5
12. Udinese 2.2
13. Parma 2.1
14 (ex aequo) Hellas, Genoa. Benevento 1.5
17 (ex aequo) Sampdoria, Crotone 1
19. Spezia 0.7
20. Lazio 0.5
Jak bardzo jesteście zaskoczeni? Juventus przewyższa resztę do tego stopnia, że sumując zarobki od szóstego tutaj Milanu aż do Lazio - mamy 49.5 mln euro rocznie, to raptem 1.5 mln euro więcej od Juventusu - a porównuję przecież 15 klubów z jednym!
Zapewne zaskakują Was tak niskie miejsca Sampdorii czy Lazio. O klubie z Genui nieco później. Teraz przejdziemy do początku omówienia tego rankingu
Miejsce 20 - Lazio, 500 tysięcy rocznie
Miejsce Lazio dziwi, ale nie jest dziełem przypadku. Claudio Lotito jest bowiem bardzo zachłannym człowiekiem. Jeśli nie wiecie - ze SPAL w lato 2020 roku negocjował o pół miliona euro w sprawie Mohameda Faresa - Warto tu przytoczyć pewien fakt - najwięcej w karierze zapłacił za Mauro Zarate, było to ponad 10 lat temu (kosztował około 23 milionów euro) - to pokazuje jak niechętnie wydaje on duże kwoty pieniędzy jeśli chodzi o Lazio. Jeśli chodzi o fakty związane ze sponsoringiem - Lotito żąda po prostu dużo pieniędzy od potencjalnych partnerów klubu - a jak wiadomo chytry dwa razy traci. Frecciarossa jest sponsorem koszulkowym na rękawie - mają oni płacić klubowi 500 tys euro rocznie - są oni partnerem od czerwca 2020. Są to najszybsze i najbardziej luksusowe włoskie pociągi - należą one do TrenItalia, pomocniczego wykonawcy usług zleconych przez włoską kolej państwową (zysk w 2019 roku włoskich kolei państwowych wyniósł 584 miliony euro, informacja zawarta jest w oficjalnym raporcie FS Italiane za poprzedni rok)
Miejsce 19 - Spezia, 700 tysięcy euro rocznie
Absolutny debiutant w Serie A czyli drużyna z La Spezii za głównego sponsora od listopada 2019 roku ma firmę Ten! - Food & Beverage. Myślicie, że to podprogowy przekaz, że liga włoska na najwyższym poziomie ich zje? W żadnym wypadku - firma specjalizuje się bowiem w cateringu.
Tutaj dochodzimy do najciekawszego sponsora z grupy wymienionych w całym tekście - firmy Iozzelli Piscine. Otóż tworzą oni .... baseny :) Tak, dobrze przeczytaliście. Iozzelli Piscine tworzy baseny - zarówno pod jacuzzi jak i
specjalnie na zamówienie klienta - np. do postawienia w ogrodzie.
Ostatnią z firm, która sponsoruje beniaminka to Pediatrica. Firma ta powstała w 1999 roku z inicjatywy Alessandro Centiego, który chciał stworzyć linię produktów w celu zapewnienia najmłodszym pociechom dobrego samopoczucia, w tym rygorystycznie przygotowane wyroby medyczne. Pediatrica sponsoruje klub od 3 kolejki sezonu 2019/20. Produkty spod szyldu firmy są robione we Włoszech.
Miejsce 17 - Sampdoria oraz Crotone, 1 mln euro rocznie
Zgodnie z obietnicą, wracamy teraz do Sampdorii. W klubie trenującym na co dzień w Bogliasco - Massimo Ferrero dogadał się z Very Mobile, telefonią komórkową współpracującą z dawnym sponsorem Romy - Wind. Firma Very Mobile powstała w lutym 2020 roku. Współpraca między podmiotami trwa jednak zaledwie od miesiąca - bardzo możliwe, że z wymienionych dzisiaj umów właśnie ta trwa najkrócej. Massimo Ferrero często zarzuca się wiele - kolejnym zarzutem są głosy kibiców, że reklamą na koszulce zaprzeczył on jej mottu - la maglia piu bella del mondo (znaczy to 'najpiękniejsza koszulka na świecie') . Z reklamą piu bella to ona może nie jest, ale dla klubu każdy milion euro może okazać się pomocny na rynku transferowym.
Drugim ze sponsorów jest IBSA - pełna nazwa firmy Institute Biochimique SA. Jest to szwajcarska firma farmaceutyczna z Lugano, założona w 1945 roku. Są oni partnerem klubu od 2017 roku i występują na koszulce w dolnej części pleców.
Drużyna z Kalabrii także dostaje milion euro rocznie od swoich sponsorów. Envi, San Vincenzo, Vumbaca, Biemme - to partnerzy tego klubu.
Pierwsza z nich to firma bazująca w sektorze energii odnawialnych. San Vicenzo to przedsiębiorstwo z miejscowości Spezzano della Sila specjalizujące się w produkcji kiełbasy. Vumbaca z kolei jest dealerem Forda w mieście Crotone. Biemme jest producentem okien - jak chwali się firma na swojej stronie internetowej - sprzedają ich 30 000 rocznie.
Jak się zapewne domyślacie - wszystkie firmy sponsorujące Kalabryjczyków są właśnie z ich rodzimego regionu.
Miejsce 14 - Hellas, Genoa i Benevento, 1.5 mln euro rocznie
Hellas to drużyna prowadzona przez Ivana Jurica, która robi ogromne postępy - nie są one jednak na tyle duże, aby przyciągnąć bogatszych (od posiadanych) sponsorów. Na przodzie koszulki mamy Gruppo Sinergy - specjalizuje się ona w produkcji energii. Jest to firma z bazą w Weronie.
Jednym z ciekawszych sponsorów na tej liście jest kolejny ze sponsorów Hellasu - Winelivery to strona internetowa, z której można zamówić wino i inne napoje wyskokowe. Mają oni także swoją aplikację, dzięki której można zamówić powyższe substancje z dostawą do domu już po 30 minutach. Firma ma także 3 sklepy stacjonarne na terenie Italii.
To nie koniec sponsorów Hellasu - mamy ich jeszcze czterech. Tak, Hellas ma największą grupę sponsorów koszulkowych. Trivellato jest po prostu dealerem aut Mercedes - Benz w Weronie. Kolejny z budżetowych wspomagaczy klubu z północy jest VetroCar - to także ciekawa firma. Zajmują się oni .... wymianą oraz naprawą szyb w różnego typu pojazdach. Jest to werońskie przedsiębiorstwo, powstałe w 1999 roku - wyróżnione zostało wieloma nagrodami, w tym dla jednej z najlepiej rozwijających się firm w Europie.
Sec Ponteggi to firma specjalizująca się w rusztowaniach. Współpracują z klubem od pięciu lat.
Praca w umeblowaniu i projektowaniu wnętrz - to z kolei broszka firmy Scagliera Arredamenti. Współpracuje ona z Hellasem od 2008 roku. Dostarczyła ona meble do nowych klubowych budynków po przeprowadzce klubu w inne rejony miasta.
Benevento to beniaminek, któremu wszyscy zgodnie dawali największe szanse na utrzymanie spośród trójki nowych drużyn. Wygrali Serie B aż 7 kolejek przed końcem i mieli całkiem ciekawy skład. Zadbał o to Oreste Vigorito - jest on w końcu biznesmenem o majątku 5 miliardów euro - to jeden z najbogatszych przedsiębiorców w regionie Kampania. Colonelem Sandersem (62 lata w chwili założenia KFC) może nie jest, ale swój biznes uruchomił mając 46 lat, a więc dosyć późno. Jak na tamte czasy był to jednak interes bardzo odważny - zajął się produkcją odnawialnych źródeł energii. Firma IVPC (Italian Vento Power Corporation) powstała w 1993 roku w Avellino i skupia się na energii wiatrowej.
Don Peppe to kolejny ze sponsorów. Współpracuje on z klubem z południa od 2020 roku. Firma zajmuje się produkcją pizzy. Robią oni coś na zasadzie gotowych do odgrzania specjałów, które produkują w czasie między 24 a 50 godzin.
Rillo Costruzioni Srl. to firma powstała w 1962 roku. Inżynieria lądowa to coś czym się to przedsiębiorstwo zajmuje. Pod obecną nazwą funkcjonuje od 1989 roku i jest to firma bazująca w Benewencie w Kampanii (Benevento po polsku = Benewent). Srl w nazwie firmy oznacza 'spółka z ograniczoną odpowiedzialnością' i jest w członie firmy od 1989 roku. Andrea Rillo prowadzi swoją firmę do dnia dzisiejszego.
Pastificio Rummo jest z kolei firmą, która robi makarony. Pastificio to na język polski fabryka makaronów, a przedstawiona firma produkuje je od 1846 roku. Założycielem firmy jest Antonio Rummo, który także pochodzi z Benewentu.
Genoa ma właściciela, który zalegał Cracovii przez długi czas za Krzysztofa Piątka, Zagłębiu za Filipa Jagiełło czy Atletico Huili za Kevina Agudelo. Pytanie w takim razie - za co ma oddawać skoro od sponsorów też za dużo w skali roku nie dostaje?To już niestety problem pana Preziosiego, a poniżej firmy, które przelewają swoje pieniążki Genoi.
Banca Sistema to firma założona w 2011, jest ona wśród firm obecnych na Włoskiej Giełdzie Papierów Wartościowych od 2015 roku. Zajmują się oni finansami, którzy świadczą usługi w zakupie wierzytelności handlowych od administracji publicznej oraz ulgach podatkowych z szeroką gamą usług dla klientów. Opiekują się oni zarówno dużymi międzynarodowymi koncernami, a także małymi i średnimi przedsiębiorstwami z różnych sektorów.
LeasePlan to wiodąca firma, która od 1991 roku zajmuje się wypożyczaniem aut. Współpraca z klubem Preziosiego sięga aż od 2006 roku i trwa do dziś. Jak informuje strona klubu, jest to sponsor premium. Cała flota pojazdów w firmie liczy aż 140 000 pojazdów.
Synlab to ostatni z koszulkowych sponsorów. Firma zajmuje się dostarczaniem diagnostyki medycznej. Są oni obecni w 40 krajach na 4 kontynentach. Rocznie w Europie wykonują oni 500 milionów testów laboratoryjnych.
Miejsce 13 - Parma, 2.1 mln euro rocznie
Klub przejęty w lecie 2020 roku przez Kyle'a Krause jest póki co w marnej sytuacji sportowej jednak właściciel podkreśla - a jest bardzo aktywny na Twitterze - że jest cierpliwy i przybył tu długoterminowo. Póki co, Parma ma jednak 4 sponsorów koszulkowych. Jeden z nich to Cetilar. To firma, której specjalnością są produkty na bazie estrów cetylowanych dla dobrego samopoczucia mięśni. Produkują różnego rodzaju maście oraz taśmy. Firma jest obecna jako sponsor jednego z włoskich golfistów, a także w motorsporcie jako sponsor zespołów w motocyklowych mistrzostwach świata i WEC (wyścigi długodystansowe - jedną z rund światowego czempionatu są 24 godziny Le Mans)
Kolejnym z finansowych wspomagaczy Parmy to Old Wild West - sieć restauracji oferującej głównie steki. Mają oni kilka placówek w całej Italii. Ciekawe czy Parma Krause pod jego rządami także będzie niczym Dziki Zachód w amerykańskich westernach i będzie się dużo działo.
Trzecim z partnerów biznesowych klubu jest firma Viva la Mamma - działająca pod grupą Beretta, znaną między innymi z przetworów mięsnych i bycia sponsorem Torino. O samej Beretcie opowiem przy okazji klubu z Piemontu.
Canovi Coperture to firma, która jest z Parmą od 6 sezonów. Zajmują się oni zarówno zakładaniem paneli fotowoltaicznych jak i dachami. Gdyby tylko Kamil Glik był wolnym agentem i nie miał reklamy z Blachotrapezem, eh... Idealny piłkarz do reklam z udziałem Canovi Coperture :) Firma ma siedzibę w Modenie.
Miejsce 12 - Udinese, 2.2 mln euro rocznie
Pan Giampaolo Pozzo po spadku Watfordu z Premier League skupił się na swoim rodzimym oczku w głowie - widać drobny postęp w grze. A jak wygląda to w sferze sponsorów koszulkowych?
Od wielu lat sponsorem klubu jest rumuński producent samochodów osobowych - Dacia. Są oni także sponsorem tytularnym stadionu. Na pewno wśród Was ktoś jeździ autem od tego producenta - są oni bowiem producentem najtańszych na polskim rynku aut nowych. Dacia w 1999 została uratowana przed bankructwem przez Renault i właśnie do nich należy ponad 99% udziałów.
Vortice sponsoruje klub z regionu Friuli Venezia-Giulia od sezonu 2015/16. Będąca w 90 firmach zajmuje się wentylacjami.
Prosciutto San Danielle - oczywiście mięso, dokładniej szynka. Z moich informacji wynika, że San Danielle robi tak dobre szynki, że klienci będąc głodni idą prosciutto do sklepu, bo dane nie kłamią - produkuje się ją w 30 miejscach regionu, a szynka świętego Daniela jest nawet europejskim produktem regionalnym - co to oznacza? Nazwa szynki jest zastrzeżona (ta sama zasada, która dotyczy m in. polskiego oscypka)
Bluenergy z kolei jest sponsorem Udinese od sezonu 2016/17. Firma zajmuje się sprawami energii, między innymi tej odnawialnej. Dyrektorem firmy jest Stefano Prazzoli. Dzięki współpracy z firmą, stadion Dacia Arena ma być wolny od CO2.
Miejsce 11 - Bologna, 2.5 mln euro rocznie
Selenella to firma, która zajmuje się ziemniakami. 19 procent ziemniaków na rynku włoskim pochodzi właśnie z tej firmy, produkują oni rocznie 60 000 ton ziemniaków. Ziemniaki pochodzą z 320 miejsc w całym kraju.
Facile Ristrutturare zajmuje się (jak nazwa wskazuje) restrukturyzacją. Czego dokładnie? Wyremontują oni zarówno stare mieszkania, apartamenty jak i uniwersytety - a tak przynajmniej się reklamują ;)
Będąca partnerem klubu firma Illumia, współpracuje z teamem Mihajlovicia od sezonu 2015/16 - miejscowe przedsiębiorstwo znają się najlepiej w regionie w dziedzinie produkcji energii elektrycznej i gazu. Firma istnieje od 2006 roku, a jej przychody już 3 lata temu wynosiły ponad 940 milionów euro.
Scala to włoski gigant produkujący i projektujący opakowania do produktów codziennego użytku, głównie jedzenia. Firma powstała w 1890 roku, a jej CEO jest Francesco Cane (Cane, nie mylić z chlebkiem , który po włosku znaczy pane, a możecie sobie włożyć do takiego opakowania od Scali).
Miejsce 10 - Cagliari, 4 mln euro rocznie
Jednym z ważniejszych sponsorów jest sardyński browar Ichnusa (czytamy iknuza). Należąca do grupy Heineken, należy do piw z gatunku Lager. Cagliari współpracuje z firmą od połowy 2016 roku.
Regione Sardegna - Cagliari reklamuje region z którego pochodzi czyli Sardynię. Jest to rzadki widok na włoskich boiskach, by reklamować konkretne miejsca w futbolu. Reklama na koszulkach pojawiła się pod koniec 2019 roku.
Tiscali - to firma świadcząca usługi telekomunikacyjne, także gwarantujące dostęp do Internetu. Od ponad dekady działają tylko i wyłącznie w rejonie Sardynii; przedsiębiorstwo istnieje od 1998 roku.
Arborea - firma zajmująca się artykułami spożywczymi. Sponsor Cagliari od 2019 roku. Na mocy umowy, Arborea ma dostarczać jedzenie między innymi do akademii talentów Cagliari Calcio.
Miejsce 9 - Torino, 5 mln euro rocznie
Jak wspomniałem przy okazji Parmy, kontynuacja wątku firmy Berretta nastąpi właśnie tutaj. Jest to firma zajmująca się przetworami mięsnymi od 1812 roku - aktualnie u władzy w firmie jest szóste kolejne pokolenie rodziny Berretta - chociaż na świecie żyje już siódme. O tym jak potężna to firma niech wyjaśnią wam dwie liczby - przychody firmy za rok 2019 to 751 milionów euro, liczba pracowników w firmie to 1 325. Malutko prawda? ;)
Bardziej znanym Polakom partnerem jest japoński producent samochodów - Suzuki. W Polsce kojarzy się ona z popularną Grand Vitarą, Swiftem czy - kibicom piłki nożnej - ze stadionem kieleckiej Korony. Współpraca z klubem z Piemontu pamięta jeszcze czasy Kamila Glika na Stadio Olimpico di Grande Torino, bo zaczęła się w sezonie 2013/14.
Od listopada 2018 roku, Torino wspomaga finansowo także firma N38 Wuber - czym się zajmują? Jest to kolejna z firm powiązana z grupą Berretta. Promują oni w ten sposób swoje różne marki na rynku. N38 Wuber zajmuje się frankfurterkami.
Edilizia Acrobatica to firma z Genui, która jako pierwsza w Italii wpadła na pomysł prac budowlanych bez użycia rusztowań. Bazują oni na linach, które (podobno) są dwa razy bezpieczniejsze od tradycyjnych rozwiązań.
Miejsce 8 - Atalanta, 7 mln euro rocznie
Bogini świeżo po zwycięstwie na Anfield powraca powoli na właściwe tory. Wyniki z ostatnich lat spowodowały jednak, że znaleźli oni między innymi sponsora tytularnego na swój stadion - Atleti d'Azzuri Italia nazywa się teraz GeWiss Stadium. Czym zajmuje się więc sponsor tytularny? Produkują oni produkty automatyki domowej z gatunku oświetlenia dla domów jednorodzinnych, przemysłu czy usług. Pod Bergamo, w Cenate Sopra - w 1970 roku powstała firma Domenico Bosatellego. Od maja 2019 roku, firma współpracuje z klubem i została między innymi tytularnym sponsorem areny klubu z Bergamo. Umowa została parafowana na okres 6 lat.
Najbardziej kojarzącym się sponsorem koszulkowym z teamem Gasperiniego jest jednak Radici Group - firma od 2018 współpracująca z klubem. Rok przed połączeniem sił z drużyną bogini - mieli oni około 1.15 mld euro przychodu. Są oni podmiotem specjalizującym się w chemii przemysłowej - produkty sprzedają na 4 kontynentach.
Automha to rękawkowy sponsor Atalanty od 2018 roku, który od 1979 tworzy innowacje w sferze magazynów. Udało im się stworzyć nawet w pełni zautomatyzowany magazyn - technologia ta wciąż jest udoskonalana. Automha ma umowę z klubem do 2021.
A teraz znany bardzo dobrze Polakom sponsor - kojarzy się zarówno z obecną partią rządzącą w Polsce jak i Legią Warszawa. Mowa tu o Plus500. Jest to spółka internetowa online, mająca w 2019 przychody w wysokości ponad 350 mln dolarów. Są oni także sponsorem Atletico Madryt i Young Boys Berno.
Miejsce 7 - SSC Napoli, 9 mln euro rocznie
Jednym ze sponsorów jest kawa Kimbo. Od 2016 sponsor klubu, znajduje się na rękawie koszulki Partenopeich. Firma powstała w Neapolu w 1963 roku.
Najbardziej z klubem z południa Italii kojarzy się jednak woda mineralna Lete. Wielu twierdzi, że ich reklama oszpecała koszulki Napoli w ostatnich latach, więc w sezonie 2020/21 Lete jest jedynie kolorowym napisem na froncie (zamiast kwadratu i nazwą wody w środku). Podczas GP Toskanii 2020 na torze Mugello, firma była oficjalnym dystrybutorem Ferrari z okazji ich 1000 wyścigu w Formule 1. Źródło wody znajduje się między Molise a Kampanią.
Ostatnim z koszulkowych sponsorów jest MSC Crociere - organizują oni wycieczki statkami, mają biuro w Neapolu.
Miejsce 6 - AC Milan, 10 mln euro rocznie
Jedynym sponsorem klubu z Via Aldo Rossi jest Fly Emirates, prestiżowa linia lotnicza ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Umowa obowiązuje od początku sezonu 2010/11 i ma potrwać do końca 2023 oku. Jest to obecnie jedna z dłuższych współprac na linii klub-sponsor główny we włoskiej piłce. W poprzednich latach, klub rocznie dostawał nawet 13 mln euro, jednak tutaj wpływ na obniżenie ceny miał miejsce poprzez sportową obniżkę formy klubu. Czy współpraca po ewentualnym finiszu w top4 będzie renegocjowana i odnowiona? Jest na to duża szansa.
Miejsce 5 - Inter, 11 mln euro rocznie
Kiedyś Inter był to klub kojarzący się z włoską firmą Misura - produkującą produkty zbożowe. Dziś w umysłach wielu kibiców występuje połączenie Interu z Pirelli. Jest to włoska marka opon, która od 2010 na wyłączność dostarcza ogumienie w Formule 1. Włosi sponsorują klub należący do Suning Group od 1995 roku - ciekawe, jak długo pozostaną jeszcze na koszulkach Nerrazzurich.
Miejsce 4 - AS Roma, 16 mln euro rocznie
Sponsorem głównym Giallorossich jest firma Hyundai - producent konkurencyjnych cenowo aut z Korei Południowej. Przybysze z dalekiej Azji zanim zainicjowali współpracę z włoskim klubem, przez 18 lat byli partnerem UEFA. Umowa obowiązuje w latach 2018-21.
Qatar Airways - katarskie linie lotnicze są partnerem Romy od 2 lat. Umowę ogłoszono 23 kwietnia 2018 roku. Dlaczego ta umowa stała się pewnego rodzaju memem w tamtym czasie? Z jednego powodu - Roma pokonała 13 dni wcześniej Barcelonę 3:0 w rewanżowym meczu ćwierćfinałowym Ligi Mistrzów. Barcelona nosiła wtedy logo katarskiego przewoźnika - tak więc w pewnych kręgach kibice odebrali to jako podwójny nokaut na Katalończykach.
Ostatnim koszulkowym sponsorem Romy jest Iqoniq - platforma internetowa dla fanów sportu. Podmioty te współpracują od końcówki września 2020 roku. Umowa do 2023 roku gwarantuje kibicom oficjalną aplikację dla fanów klubu ze Stadio Olimpico.
Miejsce 3 - Sassuolo, 18 mln euro rocznie
Nie będzie kontrowersji jeśli powiem, że to najbardziej ciesząca oko drużyna w Italii (Atalanta w lidze ostatnio spuściła z tonu). Drużyna, której najlepsze lata w historii klubu to druga dekada XXI wieku - awans do Serie A i awans do Ligi Europy
mówią same za siebie. Obecnie drużyna z Reggio Emilia jest wiceliderem Serie A i byłoby wspaniale zobaczyć ich choćby w Lidze Europy w przyszłym roku.
Wróćmy jednak do pieniędzy. Jedynym sponsorem jest firma Mapei. Jest to gigant chemii budowlanej - ma on na całym świecie co najmniej 60 fabryk, w tym 4 w Polsce (w naszym kraju firma także jest znana w branży budowlanej, a z kategorii wiedza bezużyteczna dodam, że ich produkty były użyte w moim nowym miejscu zamieszkania). Do niedawna klubem rządził fan Milanu - Giorgio Squinzi, będący u steru do śmierci w 2019. Zakupił klub w 2002, gdy Neroverdi byli jeszcze w Serie C2 i doprowadził go do Serie A.
Miejsce 2 - Fiorentina, 26.2 mln euro rocznie
Florencja w końcu znajduje się gdzieś w czubie tabeli - lata świetności klub ten ma dawno za sobą, ale jeśli chodzi o pieniądze - tych w klubie ze Stadio Artemio Franchi od niedawna nie brakuje. Połowa z obecnej kadry przyszła za kadencji bogacza telewizyjnego, a od lipca 2019 roku właściciela klubu, Rocco Commisso, Włocha należącego do dziesiątki najbogatszych właścicieli klubów piłkarskich na świecie. Jest on właścicielem koncernu Mediacom, który jest głównym sponsorem klubu z Florencji. Firma ta została przez niego założona w 1995 roku i rok temu miała nieco ponad 2 miliardy dolarów przychodu.
Prima.it i Estra to pozostali sponsorzy klubu. Prima to firma ubezpieczeniowa online, a Estra, która jest sponsorem klubu od 2019, zajmuje się dostarczaniem energii, także tej odnawialnej.
Miejsce 1 - Juventus, 48 mln euro rocznie
Co tu dużo mówić - dominator na boisku i poza nim. Największy włoski klub wyprzedza rywali w materii sponsorskiej o kilka długości. Jeep jest sponsorem klubu od sezonu 2012-13 i współpraca trwa do dziś. Zapewne dziwicie się - dlaczego akurat marka samochodów Jeep jest sponsorem klubu z Turynu? Odpowiedź jest dosyć prosta - poprzez współpracę na linii Fiat- Chrysler; turyńska firma stała się wówczas europejskim dystrybutorem aut marki Jeep. Włosi zabiegali wówczas o jak najlepszą promocję produktów ze swojej oferty, a - umówmy się - czy może być coś lepszego niż reklama na koszulce najlepszego klubu w kraju współpartnera biznesowego?
Drugim z partnerów jest japońskie studio gier Cygames. Są oni partnerem klubu od lata 2017 roku - pięć procent firmy należy do znanego giganta ze świata gier jakim jest Nintendo.
Co ciekawe - gdyby brać uwagę w powyższym zestawieniu zarobki Juve na mocy umowy z Jeepem z lat 2012-15 - Stara Dama także byłaby tu liderem. Wtedy otrzymywali co roku 35 mln euro. Kto wie, może następna umowa będzie opiewała na jeszcze więcej pieniędzy?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Słowem podsumowania, można jak widać być dobrym klubem i sponsorów nie mieć (Lazio). Można być także sportowo średni klubem i mieć pieniądze (Fiorentina). Pieniądze od sponsorów nie gwarantują jednak sukcesu - bo można skończyć w Lidze Mistrzów, a także będąc bogaczem prawie spaść do Serie B.